Logo The Cloud Company

Innovatie - tussen angst en enthousiasme

Iedere schatting mist waarschijnlijk accuratesse maar de maker van onderstaande, grappige video beweert dat vijfentachtig procent van mensen niet van verandering houdt, ook al zijn er vaak nauwelijks argumenten voor.


Het juiste percentage is misschien ook niet belangrijk maar de vraag is wel waarom wij mensen zo'n hartgrondige hekel aan verandering hebben. Een kort onderzoek op het internet levert redenen op als 'de illusie van vastigheid', 'de noodzaak ontbreekt,  'angst voor het onbekende' en 'bang om te verliezen wat je hebt'. 

Regelmatig, tijdens een presentatie, vertel ik dat twintig procent van het aanwezige publiek, in meer of mindere mate, open staat voor innovatie. Zestig procent moet actief worden meegenomen voordat zij veranderingen aanvaart. Twintig procent zet de hakken in het zand wanneer er een nieuwe koers wordt voorgesteld. Neem van mij maar aan, die percentages gaan vrijwel altijd op. 

De mensen die mordicus tegen zijn hebben twee redenen. Ze houden niet van veranderen en ze hebben het al zo druk. Dit laatste argument is interessant. Verandering betekent voor hen dat ze verwachten er meer werk door te krijgen. 

kid De wereld is in transformatie lees je overal. Voortdurend worden we geconfronteerd met nieuwe mogelijkheden, nieuwe kansen en opzienbarende innovaties. 

Zijn we veranderd door deze nieuwe, onontkenbare fase? Zien we in dat verandering niet direct negatief hoeft te zijn? Of blijven we steken bij de primaire impuls om niet te willen veranderen of open te staan voor vernieuwing?

De apen in de video weten niet waarom geen van hen de trap beklimt om de banaan te pakken. Wezenlijk veranderen mensen niet graag is mijn observatie. 

Pas als een grote en groeiende groep mensen zich positief opstelt mag verwacht worden dat veranderingen worden geaccepteerd. Zolang mensen er alleen voor staan, zullen er weinig volgen. 

Gelukkig zijn er veranderaars die in het verleden, heden en toekomst altijd voor innovatie zullen zorgen. 


Makkelijk is het niet, want innoveren vergt passie en een groot uithoudingsvermogen. Don't worry, wij zetten door. Doe je mee?