Logo The Cloud Company

Innovatie - Verandering is eng!

Laten we dit keer onze, klaarblijkelijk veel voorkomende, aversie tegen verandering vanuit de species mens bekijken. Beter nog, vanuit het gedrag van mannen. Maar dan wel ... mannen die op (zomer)vakantie gaan.

innovatie - verandering is eng

Een van mijn vrienden bekende jaren geleden dat hij een paar stapels 'vakantiekleren' in de kast had liggen. Uiteraard was ik meer dan benieuwd en desgevraagd liet hij mij zijn collectie zien. Zes of zeven poloshirts, een paar kakibroeken, enkele lichtbruine, korte broeken (tot net boven de knie en allemaal identiek) en een onmisbaar, speciaal tasje voor geld, pasjes etc. Uiteindelijk biechtte hij mij op ook nog een zomerhoed te hebben. 

Ik heb geen zomerkleren en besloot vanaf dat moment mannen op vakantie op hun kleren te bestuderen. Ik kwam, na intensief onderzoek, tot de schokkende conclusie dat mannen niet alleen vakantiekleren hebben maar dat de kleren van diezelfde mannen ook nog eens sterk op elkaar lijken. Overal - en zeker op bekende vakantiebestemmingen - lopen grote groepen mannen rond die sterk op elkaar lijken. Hebben ze dat in de gaten? Daar ben ik nog niet zo zeker van. 

De apen in de vorige blog wisten ook niet waarom ze nooit de trap opgingen. Waarschijnlijk weten mannen met dezelfde zomerkleren ook niet waarom ze die hebben of dragen. Wel dat ze het prettig vinden. 

men socks

De verklaring van dit specifieke gedrag viel mij op toen ik naast reiskleren en reisbestemmingen ... ook hun gesprekken begon te bestuderen. In de meeste gevallen hadden die gesprekken ook vaak dezelfde strekking. Rest de vraag waarom waarom mannen dit bizarre gedrag laten zien. Dat is omdat ze er alles aan doen om niet op te vallen. In het buitenland, weg van alles wat hun leven 'veilig' maakt. Uit hun comfort zone. Met hun kleren en gedrag geven ze expliciet aan dat ze 1) niet gevaarlijk zijn en 2) bij een ongevaarlijke groep gelijksoortige toeristen te horen. 

De motor achter stapeltjes zomerkleren is dus ... angst. Voor de meeste mensen is vakantie in het buitenland net zo leuk en ontspannend als ENG!

Verandering, zeker in het licht van innovatie, transformatie, een wereld in verandering, technologische revolutie etc. is dan ook ENG! Het komt voort uit angst. 

Wie verandering moet bewerkstelligen doet er dan ook goed om aan die gevoelens weg te nemen. Pas dan wordt de weg naar verandering met succes geplaveid.